Boek verkopen

In mijn vorige blog schreef ik over het drukproces. En dan is mijn boek klaar. Tijdens een gezellige boekpresentatie heb ik direct zestig boeken verkocht. Naar aanleiding van de presentie nog een twintigtal verzoeken van vrienden en kennissen en dan komt de vraag:  Hoe zorg ik dat de bestellingen binnen blijven stromen?

Tien tips voor een goede verkoop.

1.     Benader zoveel mogelijk boekhandels. Natuurlijk eerst de lokale boekhandel en daarna de boekhandel in het dorp verder op en vraag vrienden en kennissen om de boekhandel in hun woonplaats te benaderen. Mail of bel de boekhandel van te voren en vraag of ze jouw boek in consignatie willen nemen.

2.     Open een Facebookaccount over je boek en deel het bestaan van het boek op linked-in.

3.     Benader de mensen die jouw bericht via social media hebben geliked rechtstreeks en vraag of ze het boek willen aanschaffen. Breng het boek zelf langs. Het leidt tot onverwachte en leuke bijpraatsessies met mensen met wie je wel contact hebt via social media maar die je vaak al een tijd niet hebt gesproken.

4.     Zorg dat je altijd een paar exemplaren bij je hebt bij vergaderingen, overleggen, verjaardagen of andere ontmoetingen. Vertel enthousiast over je boek zodra je de kans krijgt en tover dan een exemplaar tevoorschijn.

5.     Stuur een persbericht aan alle bekende kranten, tijdschriften en regionale bladen. Zorg dat je in je persbericht een interessant nieuwtje hebt. Zelf had ik een interessante spreker tijdens mijn presentatie. Zorg voor follow-up. Bel na.

6.     Regel lezingen over je boek. Je kent vast mensen die een lezing in hun club over het onderwerp van jouw boek leuk vinden. Ze hebben dan een avond gevuld en jij verkoopt zeker exemplaren van jouw boek. Zorg natuurlijk wel voor een kwalitatief goed verhaal over het onderwerp en vertel grappige belevenissen over het tot stand komen van je boek.

7.     Regel crosspromotie. Zorg dat iedereen die aan jouw boek gewerkt heeft (ontwerper, redacteur, e-pubber) het boek ook op de website vermeldt.

8.     Als je een eigen uitgeverij hebt opgericht om jouw boek uit te geven vergroot dan ook de naamsbekendheid van jouw uitgeverij door bijvoorbeeld de link naar de uitgeverij aan jouw e-mails te koppelen en ook hierbij aan crosspromotie te werken.

9.     Maak een mediaplanning waarin je de verschillende acties op een rijtje zet. Koppel er een datum aan en voer de actie uit.

10.   Meld je boek aan bij bol.com