De omslag van het boek

Hoe maak je een omslag voor je boek? Ik zocht op internet naar ‘boekomslag ontwerpen’. Ik kwam op verschillende websites terecht: van ontwerpers, van tips voor een goede omslag, van tools waarmee je het zelf kunt doen. Ook is er een mogelijkheid die van alles wat heeft: je geeft zelf aan wat je wilt (kleur etc.) en je krijgt een aantal boekomslagen van professionele ontwerpers.

Ik heb vervolgens een grote stapel boeken uit de kast gepakt die mijzelf aanspraken en heb ze kritisch bekeken. Wat sprak mij aan? Was het de kleur, de dikte, de omvang, het soort papier?  Hieruit heb een tiental geselecteerd en deze selectie heb ik aan verschillende mensen voorgelegd. Ze kregen één minuut om er twee uit te kiezen. Ik kreeg veel verschillende keuzes. Bijna net zoveel als het aantal boeken dat ik zelf geselecteerd had. Daarna vroeg ik ze te motiveren waarom ze voor een boek hadden gekozen. Het totaalbeeld is mooi was het veelgehoorde argument. Vooral de kleur deed er toe, maar er was geen parallel tussen oud of jong of man of vrouw. Dus wat je wel eens hoort, dat levendige en fleurige kleuren het vrouwelijke publiek aantrekken ging niet op bij mijn groep evenmin dat donkere, diepe kleuren mannen aantrekt.

Mijn tweede actie was dat ik zelf een aantal concepten voor omslagen heb gemaakt en dezelfde mensen uit de eerste ronde heb verteld waar mijn boek over ging: een thriller over eeuwig leven. Ik vroeg ze welke voorkant ze het beste vonden passen bij deze korte beschrijving van het boek. Daar was men unaniem in: één foto paste het beste bij het onderwerp en bij een thriller. Ik bespeurde zelfs een gevoel van enthousiasme, dat de foto zo aantrekkelijk was dat de inhoud ook goed moest zijn.  De voorkant trok al potentiële lezers aan. 

Bij de verdere uitwerking van het concept voor de boekomslag heb ik er ook op gelet dat het voldoende contrast had en dus goed leesbaar was. Zowel op thumbnailformaat als op grote afstand. Dat was een uitdaging. Want een consistente sfeer neerzetten en een contrasterende opvallende kleur van de titel voor de leesbaarheid leek soms tegengesteld aan elkaar.

Mijn naam had ik veel kleiner gemaakt dan de titel omdat de titel moet intrigeren en de omslag moet interesseren. Beroemd ben ik nog niet, dus mijn naam is niet het argument om het boek te kopen.

Ik heb overwogen of ik een bijzondere afwerking van de cover wilde, zoals flappen of hardcover of een glanslaagje en besloten om het heel eenvoudig te houden. Wel een softcover en een iets groter formaat 155x235mm, maar verder een lekker in de hand liggend boek.

Voor in de boekwinkel wil ik dat de rug van mijn boek er tussenuit springt. Ik had gedacht op de rug witte letters te gebruiken. Ook de andere signaalkleuren zoals rood, blauw, oranje en groen heb ik overwogen, maar die vond ik toch te fel. Meer iets voor brandweer en ambulance. Om te zorgen dat de rug integraal onderdeel is van het gehele omslagontwerp heb ik bedacht om de foto op de rug en op de achterkant door te laten lopen, dus de voor en achterkant in dezelfde kleur.

Omdat ik het toch te ingewikkeld vond om een professioneel omslag zelf te maken heb ik het bureau Ontwerp van de Buren https://vandeburen.nl/ ingeschakeld. Een dezer dagen komt het eerste ontwerp. Ik ben benieuwd.